Oerhört ohört

Operan har denna vinter haft en serie konserter i samarbete med projektet Levande musikarv. Syftet är att tillgängliggöra och uppmärksamma en dold svensk musikskatt. Det sker t.ex. genom att bygga upp en databas med information om musik och tonsättare, utgivning av källkritiska notutgåvor som kan laddas ner kostnadsfritt samt radioinspelningar och vetenskapliga artiklar om tonsättare, musikmiljöer etc. Det ger sig självt att om man vill lyfta fram oförtjänt bortglömda tonsättare så rör det sig ofta om kvinnliga konstnärer. I serien har således verk av Laura Netzel, Valborg Aulin, Alice Tegnér, Amanda Maier, Elfrida Andrée och Helena Munktell presenterats. Konserterna ges i guldfoajén på Operan.

KN01_20130313105336Jag saxar ur programmet om gårdagskvällens tonsättare Elfrida Andrée och Helena Munktell:

oerhort_fst5”Elfrida Andrée (1841-1929) var tonsättare, musiker och pionjär inom flera områden med ett motto som löd ”det kvinnliga slägtets höjande”. Hon tog organistexamen 1857 som landets första kvinnliga organist. På den tiden var det ett yrke endast avsett för män, men genom aktivt politiskt arbete lyckades Elfrida Andrée ändra lagen (min kurs.) så att även kvinnor fick bli organister. Hon lyckades senare driva igenom en liknande lagändring och bli landets försa kvinnliga telegrafist. Hon studerade komposition privat för t.ex. Ludvig Norman men fick som kvinna inte läsa vid ett musikkonservatorium. Hon har komponerat kammarmusik, symfonier samt mässor, kantater, orgel- och pianomusik samt operan Fritiofs saga med libretto av Selma Lagerlöf efter Esaias Tegnérs diktverk. /-  –  -/

oerhort_fst6Helena Munktell (1852-1919) växte upp i ett musikaliskt hem som den yngsta av nio syskon. Modern höll salonger i Stockholm där musiker och tonsättare samlades. Helena tog privata lektioner i piano, komposition och kontrapunkt i Sverige, Wien och Paris. Tonsättaren Vincent d’Indy fick stor betydelse för henne. D’Indy förespråkade hennes verk i Paris där hon skördade sina största framgångar. Munktell blev den första kvinnliga svenska tonsättaren som skrev en opera. Enaktaren I Firenze skrevs 1889 och uppfördes på Kungliga Operan. Operan uppfördes även i Paris 1892 i systerns ateljé. 1918 var Helena Munktell med och grundade Föreningen Svenska Tonsättare och blev själv första kvinnliga medlem. Sammanlagt omfattar hennes produktion över 50 verk.”

 Elfrida Andrée samarbetade med Selma Lagerlöf som skrev librettot till Fritiofs saga. De deltog med verket i en tävling inför invigningen av nuvarande stocksholmsoperan vid Gustav Adolfs torg. Tyvärr ansåg tävlingsledningen att inget av de insända verken höll måttet, varken för ett första eller andra pris. Således delades endast tredjepriset ut och inte heller det fick Elfrida och Selma. Operan har aldrig framförts i sin helhet, däremot i konsertant version, varav vi fick höra delar i går kväll med Lena Nordin, Calle Lindén, Jens Persson och Agneta Lundgren som solister. Piano Hans-Erik Goksöyr.

Selma skrev alltså librettot efter Tegnérs diktverk som börjar:

”Där växte uti Hildings gård/ två plantor under fostrans vård/ Ej Norden förr sett två så sköna/de växte härligt i det gröna.”

Men inte heller Tegnér har ”hittat på” historien. På försättssidan till Norstedts utgåva (1950) står: ”Till grund för Tegnérs ’Fritiofs saga’ ligger en omkring år 1300 författad isländsk berättelse om ’Fritiof den djärve’. Om denna berättelse själv vilar på historisk grund eller ej, är svårt att avgöra. Handlingen i denna källskrift är förlagd till tiden mellan Orkneyöarnas bebyggande och de norska småkonungarnas störtande genom Harald Hårfagre, eller ungefär mellan år 750-850./ –  –  -/”

Citaten ovan är alltså från 1950 års utgivning och häftet har stått i min bokhylla i 63 år (så när som på 17 dagar). Jag vet inte vad som fick mig att önska Fritiofs saga i present på min 12-årsdag, troligen hade jag hört ett program i radio. Det måste i så fall ha varit ett mycket bra och levande program för att inverka på barnets önskelista.

Det här inlägget postades i Böcker, Litterära sällskap. Bokmärk permalänken.